Influence of Watching English Movies on English Language Speaking Skills

Authors

  • Adieli Laoli Universitas Nias
  • Etis Bago Universitas Nias
  • Des Asnidar Lase Universitas Nias
  • Heppy Vita Sari Gulo Universitas Nias

DOI:

https://doi.org/10.61132/ijmeal.v2i1.187

Keywords:

English Language Movies, Language Learning, Learning Methods, Learning Motivation, Speaking Skills

Abstract

This study aims to explore the effect of watching English movies on improving students' speaking skills. Using the literature review method, this research analyzes previous studies that discuss the relationship between exposure to English-language films and the development of speaking skills. The results showed that watching English movies contributed to the improvement of vocabulary, contextual understanding, as well as confidence in speaking. In addition, the use of subtitles and movie-based learning techniques such as shadowing proved effective in improving speaking fluency and intonation. The study also revealed that active engagement in movie-based discussions can accelerate language acquisition and increase students' learning motivation. Thus, the integration of English movies in the language learning curriculum is recommended to enrich conventional teaching methods. In conclusion, watching English movies is an effective strategy in improving speaking skills, especially when combined with appropriate pedagogical approaches.

References

Alolaywi, Y. (2023). Belajar bahasa Inggris dari film: Sebuah studi eksplorasi. Jurnal Internasional Ilmu Sosial dan Penelitian Manusia, 6(4). https://doi.org/10.47191/ijsshr/v6-i4-43

Ban, B., Pang, S., & Em, S. (2023). Debat: Salah satu faktor kunci untuk meningkatkan kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa. Jurnal Pendidikan Umum dan Humaniora, 2(2), 107–120. https://doi.org/10.58421/gehu.v2i2.69

Chaya, P. (2022). Studi eksplorasi film untuk konten budaya yang sesuai untuk meningkatkan keterampilan berbicara bahasa Inggris dan kompetensi komunikatif antarbudaya siswa Thailand. Asian Social Science and Humanities Research Journal (Ashrej, 4(1), 1–14. https://doi.org/10.37698/ashrej.v4i1.91

Djanuwarso, K., & Deskilasari, P. (2022). Dampak menonton film seri berbahasa Inggris secara terus-menerus terhadap kemampuan bahasa Inggris siswa (Studi kasus: Peaky Blinders dan Friends). Jedu: Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 2(3), 201–208. https://doi.org/10.30998/jedu.v2i3.6973

Dominguez, L. (2024). Proposal metode film untuk mengajarkan kosakata kepada siswa EFL di “Nuevo Rocafuerte High School.” Resistances: Jurnal Filsafat Sejarah, 5(9), e240144. https://doi.org/10.46652/resistances.v5i9.144

Effendy, M. (2023). Pengajaran keterampilan berbicara bahasa Inggris berbasis ICT di Indonesia: Tinjauan sistematis kualitatif. Premis: Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 12(2), 359. https://doi.org/10.24127/pj.v12i2.5228

Jin, S. (2023). Efek dari kegiatan shadowing menggunakan film pada keterampilan berbicara pelajar bahasa Inggris di Korea dan sikap afektif mereka. International Education Forum, 1(2), 1–18. https://doi.org/10.26689/ief.v1i2.5623

Karimaliana, K. (2024). Pelatihan literasi transformatif untuk mahasiswa bahasa Inggris: Dampak metode pembelajaran berbasis film. Veles: Voice of English Language Education Society, 7(3), 829–838. https://doi.org/10.29408/veles.v7i3.24296

Maulisa, R. (2023). Korelasi antara menonton film berbahasa Inggris dengan kemampuan siswa dalam menguasai keterampilan berbicara. Kajian dan Pengajaran Bahasa Inggris, 4(1), 9–18. https://doi.org/10.32672/elaste.v4i1.5820

Riswanto, R. (2022). Pengaruh film pendek fiksi terhadap kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa. English Review: Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 10(2), 621–628. https://doi.org/10.25134/erjee.v10i2.6282

Sari, S., & Aminatun, D. (2021). Persepsi mahasiswa tentang penggunaan film berbahasa Inggris untuk meningkatkan penguasaan kosakata. Jurnal Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Inggris, 2(1), 16–22. https://doi.org/10.33365/jeltl.v2i1.757

Shahid, A. (2022). Mengeksplorasi peran film berbahasa Inggris di kelas bahasa Inggris untuk meningkatkan keterampilan berbicara peserta didik di tingkat lanjut. Pakistan Languages and Humanities Review, 6(2). https://doi.org/10.47205/plhr.2022(6-ii)12

Wardhany, D. (2022). Mempromosikan film berbahasa Inggris sebagai sarana untuk meningkatkan kompetensi budaya pembelajar EFL. Joall: Jurnal Linguistik dan Sastra Terapan, 7(1), 186–201. https://doi.org/10.33369/joall.v7i1.16594

Yusoff, S., Din, R., & Othman, N. (2021). Menonton film selama pandemi sebagai alat teknologi audio-visual untuk keterampilan menyimak dan berbicara. Jurnal Internasional Penelitian Akademik dalam Ilmu Bisnis dan Sosial, 11(12). https://doi.org/10.6007/ijarbss/v11-i12/11767

Downloads

Published

2025-02-06

How to Cite

Adieli Laoli, Etis Bago, Des Asnidar Lase, & Heppy Vita Sari Gulo. (2025). Influence of Watching English Movies on English Language Speaking Skills. International Journal of Multilingual Education and Applied Linguistics, 2(1), 30–38. https://doi.org/10.61132/ijmeal.v2i1.187